ماهـور
در
ماهور
آنچه که
معمول است
عبارت از
آوازهاي
کوچکي است
که گوشه مي
ناميم و
نغـمه هايي
به آن معني
که در شور
معرفي شد
در کار
نيست زيرا
براي هيچ
کدام از
آنها
استقلالي
برقرار
نشده است
که بداهتا
بتوانند
پيش درآمد
و تصنيف و
رنگ داشته
باشند. از
گوشه هاي
مهم ماهور
که ممکن
است
استقلال
بيابند و
عنوان
نغـمه را
احراز
نمايند
شايد
بتوان
عراق ، راک
، دلکش و
شکسته را
معرفي
نمود |
هـمايون
هـمايون
نيز مانند
ماهـور
فاقد نغمه
مي باشد.
مهمترين
گوشه هاي
آن دخول ،
ليلي و
مجنون ،
طرز
بيداد و ....
مي باشند |
چهارگاه
در
گام چهار
گاه هميشه
دو علامت
نيم پرده
ي برشو و
دو علامت
ربعي
فروشو با
هم وارد مي
شوند
گوشه هاي
کرشمه ،
پيش
زنگوله ،
زنگوله ،
مويه صغير
، مويه
کبيرحزين
، پهلوي و ...
از گوشه
هاي
چهارگاه
مي باشند |
سه
گاه
معمولا
آنچه در
دستگاه
چهارگاه
زده مي شود
تقريبا با
همان
اسامي و
روش ملودي
، در سه گاه
زده مي شود
و چون گام
در اينجا
فرق نموده
، اين است
که تفاوت
بسيار مي
نمايد
از گوشه
هاي سه گاه
مي توان به
کرشمه ،
مويه ،
زابل ،
مخالف،
مغلوب ،
حزان و ....
اشاره کرد |
نـوا
دستگاه
نوا گام
مستقلي
ندارد عين
گام شور
است منتها
شاهد نوا
زير
نمايان
است و گوشه
ها هر کدام
به واسطه ي
شخصيت
آهنگ و وزن
شناخته مي
شوند والا
اصالت از
نظر گام و
يا فواصل
پرده ها
بين
خودشان
همان است
که در شور
مي باشد
از گوشه
هاي نوا مي
توان از
مايه ي نوا
، گردانيه
، گوشت ،
نهفت ،
عراق ،
عشاق ،
نيشابورک
، خجسته ،
ملک حسيني
و ... نام برد |
راست
پنجگاه
گام
راست
پنجگاه
همان گام
ماهـور
است. گوشه
هاي زير از
گوشه هاي
اين
دستگاه مي
با شند
پروانه ،
روح افزا ،
پنجگاه ،
سپهر ،
عشاق ، بحر
نور ، قرچه
، نهيب ،
نفيرفرنگ
و غيره |
براي کسب
اطلاعات
بيشتر مي
توانيد به
کتاب
تئوري
موسيقي
مراجعه
نماييد
تئوري
موسيقي
تاليف :
کلنل
علينقي
وزيري |